Selvom Facebook allerede blev lanceret tilbage i 2004, er det først indenfor de seneste par år, at det rigtig har taget fart annonceringsfronten. Men fart har det til gengæld også taget.
Der er rigtig mange gode muligheder på Facebook, men det er langtfra alle, der kan finde ud at bruge dem til fulde. Vil du være en af dem? Så læs videre her!
Definering af målgruppe
En af de ting du virkelig skal overveje er, hvordan din målgruppe meget specifikt ser ud. Det nytter ikke at have en vag forestilling, det skal være spot on.
De fleste virksomheder har selvfølgelig en ide om, hvem de skal ramme, men det er en god ide at dobbelttjekke. Det kan man eksempelvis gøre ved at tjekke de nærmeste konkurrenters kunder og følgere på Facebook.
Målgruppen man har specificeret, kan man så sammenligne med de muligheder man har for at segmentere på Facebook, og målrette sine annoncer på baggrund af dette.
Push-annoncering
Når du har din målgruppe, er det bare om at komme i gang med at annoncere. Her skal du blandt andet bruge den klassiske push-annoncering. Push-annoncering er det ikke den bedste måde at skaffe billige konverteringer på, men det er en god måde at skabe på awareness omkring din virksomhed. Eksempelvis kan det være, at du vil opsætte annoncer, der sælger reparationer af iPhone 6,7 eller 8. Ved at segmentere mod den rigtige målgruppe skaber du netop denne opmærksomhed.
Jo mere bedre du har været i den segmenteringsproces, desto bedre vil dine push-annonceringer virke. Når du har skaffet et vist antal kunder gennem push, kan du gå videre til næste faste. Den består blandt andet af at lave lookalike-målgrupper.
En Facebook-algoritme kan, hvis du giver den data om dine nuværende kunder, lave et udtræk af de mest sammenlignelige potentielle kunder på Facebook. På den måde får du mange flere at pushe mod.
Retargeting
Næste skridt i fasen er at få alle dem, der på en eller anden måde har interageret med dig tidligere til at indgå i dit retargeting flow. Retargeting vil altså sige, at man i disse kampagner kun annoncerer mod personer, der tidligere har vist interesse i dine produkter. Dette er en utrolig effektiv metode at skabe konvertering på.
Et site som gør det rigtig godt er bedsteonlinecasino.dk med deres henvisnings og bonuskoder. Så snart du har ramt den almindelige url, så vil du se bannere for lige præcis den landingsside.
Dynamisk retargeting
Hvis vi går endnu grundigere til værks, kan man også begynde at benytte sig af dynamisk retargeting. Her er du endnu mere specifik i dine annoncering mod de personer, der er i dit retargeting flow. Det betyder, at de ikke bare modtager vilkårlige annoncer af dine produkter, men rent faktisk ser dine annoncer af de produkter, de har vist mest interesse i.
Konverteringssporing
Det er et must af opsætte en konverteringssporing på dine landingssider. Med konverteringssporing kan du se, hvor godt dine forskellige kampagner præsterer. Det giver dig et indblik i, hvordan du på bedste vis skal allokere dine ressourcer, og er derfor bare rigtig god praksis.