Vær forberedt – 6 gode råd inden jobsamtalen

“If I had six hours to chop down a tree, I’d spend the first four sharpening the axe.”

Sådan sagde den tidligere amerikanske præsident, Abraham Lincoln, og citatet understreger, hvor vigtigt det er at forberede sig. Jeg vil hævde, at hvis du forbereder dig grundigt nok til en jobsamtale, så er jobbet dit. Nedenfor giver jeg dig de 6 bedste råd til, at du kan være perfekt forberedt til jobsamtalen.

1. Vær forberedt på dit eget stofAbraham Lincoln

Læs jobopslaget, CV og ansøgning igennem en ekstra gang. Du skal være helt inde i det stof, du har sendt til virksomheden. Gennemlæsningen af materialet er et godt udgangspunkt for dig til at forberede dig på, hvad du bliver spurgt om til samtalen. Prøv at se samtalen som en uddybning og viderebyggelse af det virksomheden allerede ved om dig.

2. Hvorfor skal vi ansætte dig?

For at svare på det spørgsmål skal du tage udgangspunkt i dine kompetencer og erfaringer. Fortæl f.eks. hvordan du vil gribe arbejdsopgaverne an – konkretiser dine evner. Eller forbered en succeshistorie, hvor du viser præcist, hvordan du tidligere er lykkedes med at løse en svær opgave, der ligner de arbejdsopgaver, du skal løse i den pågældende stilling.

Du kan også fokusere på din arbejdsstil, fordi netop din arbejdsstil har stor betydning for, om du er i stand til at skabe resultater i det kommende job. Eller træk de teoretiske metoder frem, der gør dig selvskrevet til at få jobbet.

3. Hvad er dine svage sider?Svagheder

Du skal være forberedt på at svare på spørgsmålet; ”Hvad er dine svage sider?”, men prøv at vende det til noget positivt. Er du perfektionist, så sig at du er grundig og hans sans for detaljen. Hvis du bedst arbejder alene, så sig at du er selvstændig. Lad være med at sige, at du er sjusket og tit glemmer dine ting eller kommer for sent. Fokusér på de positive ting, og hold dig til det der kendetegner din arbejdsindsats, men lad være med at lyve.

I stedet for at forsøge at feje dine dårlige sider ind under gulvtæppet, bør du se dem som dit udviklingspotentiale, som de områder, hvor du har mulighed for at forbedre dig. Tal altid mere om dine positive sider end dine negative sider. Vis, at du er villig til at udvikle dig og lære mere om dig selv og andre.

4. Hvad er dine stærke sider?Vis styrker og omvend svagheder

Her skal du virkelig tænke dig om, for dette er yderst vigtigt. Som forberedelse til samtalen bør du udvælge tre primære positive egenskaber ved dig selv og fokusere på dem. Hvis du er i tvivl om, hvad dine stærke sider er, så snak med dine venner, din familie og eventuelle kollegaer, og bed dem om at sætte ord på det, de synes er dine stærke sider. Husk at ydmyghed er en dyd, men du bliver nødt til at sælge dig selv, så stå fast ved de ting, du siger om dig selv.

5. Hvad bliver jeg spurgt om?Jobsamtalen

Det er en god idé at forberede sig på de mest almindelige spørgsmål til samtalen. Der er nogle spørgsmål, som går igen til stort set alle jobsamtaler. Nogle eksempler på disse er:

  • Prøv at fortælle lidt om dig selv
  • Hvorfor skal vi ansætte lige præcis dig?
  • Hvad finder du særligt interessant ved jobbet?
  • Hvad er dine stærke og svage sider?

Forbered dig på at du sandsynligvis får de spørgsmål og hav svarene parat. Her nogle andre spørgsmål som du måske også skal være klar på, alt efter hvor lang jobsamtalen er og hvilken virksomhed du søger:

  • Hvad er den største bedrift, du nogensinde har opnået?
  • Hvor ser du dig selv om fem år?
  • Hvordan har du det med at arbejde i grupper?
  • Hvordan har du det med at arbejde meget selvstændigt?
  • Hvordan har du det med at arbejde under stort ansvar?
  • Hvilke forventninger har du til din kommende chef?
  • Hvad er din forventninger i forhold til løn? ’

6.  Tænk over din udstrålingKropssprog til samtalen

Sørg for at se ordentlig og velsoigneret ud til samtalen. Sæt håret og tag en skjorte på. Tøjet skal naturligvis afspejle stillingen. Skal du til jobsamtale i en bank, skal du naturligvis ikke komme i t-shirt og hullede bukser. Men skal du til jobsamtale på et meget uformelt sted, så kan du måske med fordel have din egen stil. Personligt foretrækker jeg en neutral moderigtig skjorte, eftersom det passer til det meste.

Når du kommer ind til jobsamtalen og møder dem du skal interviewes af, så sørg for at smile, give hånden og fortæl dit navn mens du kigger dem i øjnene. Det er vigtigt at holde øjenkontakt og virke selvsikker. Det første indtryk er meget vigtigt.

Som samtalen skrider frem, sørg da for at være opmærksom på dit kropssprog. Du snakker ikke kun med munden. Tænk over at have øjenkontakt og hjælpe din argumentation med gestikulering og fagter med arme og hænder. Giv også hånden til sidst, og sig at du ser frem til at høre fra dem.

Følger du disse 6 råd og forbereder dig grundigt til jobsamtalen, har du utvivlsomt en fordel i forhold til dine konkurrerende jobsøgere, der ikke har været lige så grundige i deres forberedelse. Med god forberedelse og hårdt arbejde – så er jobbet dit!

Så kan du forhåbentlig også opleve denne fantastiske følelse:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *