Ambitioner er noget vi alle har gemt i os, men gør vi noget ved dem? Mange drømmer om at gå videre med deres business idé, men er bange for at fejle. I denne guide kommer vi ind på hvordan du kan undersøge markedet, Og dermed få bekræftet om det er muligt at gå videre med sin ide, ved hjælp fra BMC
Din forretningside
Først og fremmest skal du have brygget på din forretnings idé. Det er vigtigt at undersøge markedet grundigt, og se om der overhovedet er et marked. Der er mange overvejelser man skal tage stilling til, men få undersøgt markedet først.
BMC
Som din bedsteven under undersøgelse, kan du benytte dig af Business Model Canvas. Her har du mulighed for at sætte din potentielle virksomhed i perspektiv. Ved at udfylde en Business Model Canvas, har du mulighed for at få et indblik i, om du kan tjene flere penge end du bruger
- Partnere
- Aktiviteter
- Værdifaktorer
- Kunderelationer
- Kunderne
- Ressourcer
- Kanaler
- Kunder
- Omkostninger
- Indtægter
Kundesegment – Hvem benytter sig af dit produkt?
Det er vigtigt at kende din målgruppe, da det er de færreste, som kan lave et produkt der passer til alle. Du skal derfor finde ud af, hvilket kundesegment som får mest værdi fra dit produkt eller service.
Indtægter – Dit levebrød
Hvordan har kunden mulighed for at købe dit produkt eller benytte sig af din service? Skal det være fra en fysisk butik, eller kan du klare det med en webshop, herunder leasing, licens og direkte betaling.
Prisen – Hvad skal det koste?
Husk på at du aldrig er alene ude på markedet, og derfor bør du gennemtænke situationen – Hvorfor skal jeg købe dit produkt fremfor en konkurrents produkt? Jo mere kundeværdi du har jo større chance, er der for kunde vil købe dit produkt. Et godt tip er at holde dine omkostninger så langt nede som muligt, så du kan sælge dit produkt billigere, og stå stærkere på markedet.
Kanaler
Hvilke kanaler tager du brug af i forhold til salg, kontakt og markedsføring? Mange virksomheder benytter sig af Facebook i forhold til branding af produkter. Dette er en god mulighed for at skabe en god kunde værdi.
KundeRelation
Du skal overveje hvordan du har kontakt med kunder, Er det fysisk, over telefonen, eller måske automatisk betjening på nettet?
Aktiviteter – Hvad laver din virksomhed
Aktiviteter er de primære opgaver som din virksomhed skal mestre.
Ressourcer – Hvad består din virksomhed af?
Hvad skal din virksomhed bruge for at fungere. Det kan f.eks. være du skal bruge et lager til dine produkter, en webshop, medarbejdere eller lån mm.
Partnere – Hvem skal du samarbejde med?
Hvem skal du eller har du indgået partnerskab med. Det kan f.eks. være andre virksomheder, som du samarbejder med på kryds og tværs.
Omkostninger – Hvordan er din omkostningsstruktur?
I dette sidste element kan du få et overblik over hvad opstarten af din virksomhed vil koste. Det er derfor vigtigt at få uddybet dette felt.
Ved at få udfyldt denne model, vil du blive klogere på, om det muligt at overleve ude på markedet. Printer er også en dyr omkostning sørg for at vælge den rigtige.
Skal du videre med din ide?
Hvis du beslutter dig for at tage springet er det vigtigt at få et domæne til din virksomhed. Du har derfor mulighed for at tage kontakt til hostingguiden.dk, som kan hjælpe dig med at få et webhotel.