Når du skal købe en bolig, er det en rigtig god idé at være sikker på, at du får, hvad du betaler for, at boligen er i orden, og at der ikke opstår uforudsete problemer i forbindelse med købet. I mange år har det været boligadvokaternes arbejde at rådgive køber, men lige netop den service er ikke længere noget, du kun kan finde hos boligadvokaten.
Køberrådgivning – Ikke længere kun hos boligadvokaten
For i løbet af de sidste par år er ejendomsmæglerne begyndt at tilbyde den selv samme service. Det har ellers altid været sådan, at det er sælger, der er teamet op med en ejendomsmægler for at få huset solgt, mens en køber har allieret sig med en boligadvokat, så han er sikker i sit køb.
Men nu er mange ejendomsmæglere også begyndt at tilbyde lige netop denne service, så man som køber ikke har brug for at gå til en advokat, men også kan finde alt den rådgivning og hjælp, man har brug for, hos en ejendomsmægler.
En udfordring for boligadvokater
Det er uden tvivl et smart træk, ejendomsmæglerne har valgt at tage. Man har som køber aldrig været forpligtet til at købe køberrådgivning. Det har i mange år bare været normen, at man er gået til en boligadvokat for at få den service.
Men nu har boligadvokaterne fået kamp til stregen, i og med ejendomsmæglerne har udfordret dem på deres primære produkt. Der er ingen tvivl om, at banen er kridtet op til kamp mellem de to lejre, der begge to slås om købers opmærksomhed, og frem for alt penge, når de skal i gang med at købe drømmehuset.
Op til køber at vælge
I sidste ende er det en beslutning, der er op til køber at tage. Han skal gå med det, han har det godt med. Og finder han ikke samme tryghed hos en ejendomsmægler, er det klart, at han bør vælge boligadvokaten, hvis han overhovedet vælger at have en anden part med inde over købet.
Men for mange er det tillokkende at vælge ejendomsmægleren, og det er en tendens, der kun ser ud til at fortsætte.
Der er ingen tvivl om, at de danske boligadvokater bliver nødt til at oppe deres service, hvis de vil være sikre på at have en chance for at kunne holde på kunderne i de kommende år. Hvordan de vil vinde kampen, kan kun tiden vise.