Når tiden er inde til at angribe topstillingen i det firma, hvor du har besluttet at ville være chef, ved du formodentlig allerede HVORNÅR og HVORDAN.
Alligevel skal du få nogle signaler og nogle retningslinjer til at læse signalerne. Det er nemlig sådan, at selv om du synes, at den nuværende chef flyder rundt på ubeslutsomhedens sø, er det langtfra sikkert, at øjeblikket er inde.
Men lad os kigge lidt på det.
Masser af chefer i Danmark holder af at fastholde en rolig udvikling i deres virksomhed. Oftest siger de, at de ikke kan lide at der skal være for meget gang i det, og at tingene skal være stille, rolige og fredlige samt naturligvis at indtjeningskurven viser en stigning år efter år.
Læs hvordan du bliver leder
Det er egentlig ikke underligt eller mærkeligt, at sådanne chefer holder fast på deres gamle regler, for de har ofte selv lavet disse regler på deres vej op gennem management, før de “døde” åndeligt.
Sådan chefer kan også kendes på, at de år efter år sidder og kører med samme reklamebureau, som allerede for få år var malket lige så tomt tom en yveret ko (undskyld vores sprog), man glemte at fjerne malkemaskinen 8 timer tidligere. Men direktøren for reklamebureauet er en klog mand. Han plejer sine kunder med indsigt og omhu, og han fodrer regelmæssigt den “døde” direktør med materiale, som er relevant.
Relevant spørger du så dig selv? Ja for her kommer nemlig pointen.
Reklamebureauets direktør har næse. Han skaffer en gang imellem vores direktør de rigtige teaterbilletter eller andre forestillinger. Han lægger firmaets årsberetning ind i et aldeles fantastisk omslag, og han skynder sig at fortælle vores direktør, at det er gratis.
Og vores direktør glemmer, at der ikke findes gratis ting i denne verden. Der kommer på de rigtige tidspunkter små billeder fra reklamebureauet til vores direktør, og disse billeder indeholder netop sådanne synspunkter og oversigter, som vores direktør skal anvende til næste bestyrelsesmøde.
Og så videre og så videre.
Kan du se, hvor det går hen af?
Reklamebureauet styres imidlertidig også af en erfaren direktør, og han ved godt, at tingenes tilstand i det pågældende firma ikke kan vare ved.
Nu skal du høre
Når du bliver genstand for større opmærksomhed fra nummer 2 i reklambureauet, er tiden ved at være moden. Når bureauets næstkommanderende begynder at give dig gratis billetter til teater eller what ever, har der allerede været flere møder i bureauet om, HVEM, der skal følge den nuværende chef, og du blev den udvalgte.
Der kan være en chance for, at bureauet spiller på to personer, men i alle fald er du med, hvis opmærksomheden omkring din person øges, og nu er tiden ved at være der til at slå til.
Der er bestemt intet dumt i at udnytte en chance, det der derimod dumt at lade chancen gå din næse forbi.
Vil du have flere tips til, hvornår din chef skal på retur?
1. Når han oftere taler om, hvad han gjorde i fortiden, end om hvad han agter at gøre i fremtiden.
2. Når han begynder at tro, at firmaet simpelthen ikke kan undvære ham.
3. Når han siger, at bestyrelsen eller ejeren ikke værdsætter de mange flittige år af sit liv, han har skænket firmaet.
4. Når han begynder at tabe interessen for de rapporter, statistikker og opgørelser, som sund lederskab baseres på.
5. Når han plages af deadlines og skaber panik i virksomheden for at klare situationen.
6. Når han erstatter kreativitet med rutine.