Undersøgelser viser, at direktører og andre chefer kommer fra den bedre mellemklasse og overklassen. Hvis du kommer fra den lavere mellemklasse eller arbejderklassen, må du altså se at komme op i de øverste sociale luftluft lag.
Det lyder måske en anelse ekstremt, men den er god nok…. Men hvordan kan du liiige komme op i et bedre socialt lag? Det er ganske simpelt.
Du trækker dig slev op i håret! Det er slet ikke så svært. Har du lagt mærke til folk fra de højere sociale klasser? De taler et ganske pænt sprog ikke? Gør du også det? Ellers er det nok klogt at gøre en anmærkning nu: Forbedre dit sprog!
Disse ledere og topchefer går også pænt klædt og er oftest soignerede og rene med regelmæssige tandlægebesøg. Du må gerne lige stoppe op, og tage et notat er disse bemærkninger.
Hvordan er det med deres talegaver? Hvis du ikke kan udtrykke dig klart nok, så andre mennesker hurtigt griber, hvad du mener eller vil have dem til at gøre, kan du næppe blive en særlig effektiv chef. (Noter det det ned igen!)
Forstår du hver der menes her? Det vi prøver på at sige er, at hvis du gerne vil være maler, skal du male. Hvis du gerne vil være forfatter, skal du skrive, skrive og skrive og HVIS DU GERNE VIL VÆRE CHEF, skal du lære at klæde dig pænt på, tale pænt og selvfølgelig kommunikere og debattere. En chef er kun en chef, hvis der er nogen der følger ham. Ikke?
Den bedste måde at blive god til ovenstående ting er, at blive kastet ud i det. Begyndt at læse bøger og deltag i diskussioner, hvis du gerne vil blive bedre til at tale. Invester i noget tøj, som betragtes værende seriøs. Nej du kan sagtens være en leder uden det seriøse tøj, men du skal ikke underminere effekten af dette.
For hvis du stiller dig selv op, og siger, at nu vil du gøre sådan og sådan, vil du helt sikkert opleve at andre kommer og siger, at det ikke kan lade sig gøre…
Du SKAL så fortælle dem, at det naturligvis kan lade sig gøre!
En leder eller chef skal have baggrundsviden
Om du vil det eller ej, så skal en god leder have baggrundsviden om mennesker, samfundet og forretning. Hvis du for eksempel skal til en forhandling om et salg over telefonen af et produkt, hvor dit mål er et få kunden til at betale 100.000 kr. Hvis dette skal kunne lade sig gøre, er det meget vigtigt at vide, hvordan mennesker over på den anden side af bordet fungerer, ikke? Hvad er påvirker dem positivt, og hvad du ikke skal sige og gøre sådan direkte, hvis du gerne vil have handlen i hus.
Er du ansvar for en forretning med mange ansatte, kan det være gavnligt at vide, hvordan samfundet er indrettet med love og bestemmelser. Det samme gælder især for forretninger.
Det er nemlig ikke dumt at vide noget om forretning. Men hvad er forretning egentlig for noget? Om man vil det eller ej, så består forretning næsten altid af at sælge. Der sker nemlig ingenting i denne verden, hvis nogen ikke sælger noget til nogen.
Flere tips til lederskab
http://www.business.dk/innovation/syv-tips-der-kan-goere-dig-til-en-bedre-leder
http://www.kl.dk/menu/10-gode-rad-til-ledere-der-gerne-vil-forny-hverdagen-id107346/