Jobsamtalen er en formel samtale mellem virksomhed og potentiel medarbejder. Mange jobkandidater er ikke klar over, hvordan man opfører sig hensigtsmæssigt til jobsamtalen, samt hvad man skal holde sig fra at gøre til samtalen. ESOME har listet 12 Do´s og 12 Don’t´s til jobinterviewet.
Det bør du gøre til jobsamtalen:
- Møde i god tid og observer mens du venter
- Slappe af og kun tænke positive tanker
- Smile til jobansætteren og se vedkommende i øjnene, når du hilser goddag og farvel
- Vedblive at holde øjenkontakt under samtalen
- Sætte dig afslappet i stolen og læne dig let forover
- Tænke dig om før du svarer på spørgsmålene
- Svare så kort, men fyldestgørende som muligt
- Svare ærligt
- Være begejstret
- Forsvare dine synspunkter på en venlig måde
- Lytte til jobansætteren – når vedkommende er færdig, taler du
- Forblive rolig, selv om jobansætteren provokerer dig
Se denne video med et par “Do´s and Don’t´s” i jobsamtalen:
Dette skal du holde dig fra at gøre til jobsamtalen:
- Slænge dig i stolen
- Blive febrilsk og panikslagen, hvis der opstår pauser
- Ryge
- Tygge tyggegummi
- Bluffe
- Bruge udtryk som: “Hvad var det nu lige jeg ville sige”, “Hvad er det det hedder?” “Æææh” osv.
- Blive ophidset
- Kritisere tidligere arbejdsgivere, kollegaer, lærere osv.
- Afbryde
- Have urolige hænder eller flakkende blikke
- Bande
- Tale for hurtigt
Hvis du følger disse retningslinjer er du sikker på at give et godt, professionel og sympatisk indtryk. Om du så er den rette mand til jobbet, må være op til den enkelte situation.