Har du en webshop eller fysisk forretning vil du ind imellem have besøgende, der gerne vil købe en gave til en ven eller et familiemedlem.
Men det er ikke altid lige nemt at købe gave til en, du ikke kender. Derfor er et gavekort et oplagt alternativ.
Hvis din webshop eller fysiske butik da tillader den besøgende at købe et gavekort til at starte med?
Nemt at integrere som produkt
Hvis du kører med et ’almindeligt’ shop-system som fx WooCommerce, Magento, Shopify eller lignende er det nemt at oprette gavekort som et produkt.
Det kan du gøre ved tilføjelse af et plugin eller et modul til din side.
Herefter kan du oprette et eller flere produkter, da et gavekort jo kan være på forskellige størrelser. Har du i forvejen mulighed for at vælge størrelse fordi du fx sælger tøj er det nemt blot at oprette et produkt og så have mulighed for at købe i 100 kroner, 200 kroner og 300 kroner i stedet for Small, Medium og Large.
Bruges det – super, hvis ikke – super
Det fantastiske ved at tilbyde gavekort som en del af din forretning er, at du vinder uanset om de bruges eller ej. Bruges de er det ligesom hvis du har solgt en almindelig vare i din forretning, bortset fra at du får pengene ind endnu tidligere end du ellers ville. Bruges gavekortet ikke har du jo fået pengene alligevel.
Og når først gavekortet er givet er modtageren næsten påtvunget at bruge pengene i din forretning.
Bliv en del af gavekortportal
Er din forretning stor nok er det muligt for dig at blive en del af en decideret gavekortportal, hvorfra gavekort eller oplevelser fra mange forskellige virksomheder sælges. Se fx Sendentanke.dk og deres udvalg af gavekort her.
Det forudsætter ofte du er en lidt større forretning, så en almindelig dansker har en chance for at kende dig i forvejen. Hvis ikke er du mindre attraktiv for de store gavekortportaler.
Oplagt vare at sælge med rabat
Gavekort i din forretning er en af de mest oplagte ting at sælge med rabat. På denne måde rammer du nemlig alle de interesserede du har på Facebook, på en nyhedsbrevsliste og lignende frem for ved at give rabatten på ét produkt, der appellerer til en mindre målgruppe.
Du risikerer til gengæld at rabatten bliver brugt på et af de produkter du kun har en mindre avance på. I værste tilfælde kommer du faktisk til at tabe penge på denne måde. Du skulle dog gerne vinde alle de tabte penge igen ved at du sælger gavekort modtageren aldrig når at bruge.
Sidder du med en liste af emailmodtagere og Facebook-fans, til hvem du ikke ved hvad du skal promovere til, kan et gavekort til din forretning med fx 25 % rabat altså være en oplagt løsning.