Den finansielle sektor i Danmark var før krisens indtog i 2008 for tilbøjelige til at låne ud.
Men det fik de rettet godt og grundigt op på efter. Så grundigt at sektoren nu kritiseres for at hæmme væksten i Danmark ved ikke at låne ud selv til sunde virksomheder.
Derfor er et marked for finansiering udenom banken opstået.
Et sådant marked har længe eksisteret i form af de såkaldte pantebrevslån, du kan optage, når du ønsker at finansiere købet af fast ejendom og hverken realkreditlån og bankfinansiering er en mulighed.
For virksomheder har udover bankfinansiering især investering og diverse vækstfonde været en mulighed.
Nu har vi endnu en mulighed:
Crowdfunding.
Agera fik 1.5 millioner
Et nyligt eksempel på en dansk virksomhed, der har fået succes med crowdfunding, er danske Agera A/S.
Agera genererer og sælger kundeemner til danske advokater og revisorer i form af en såkaldt ”indhent 3 tilbuds”-tjeneste.
Agera har brug for penge til at vækste virksomheden udover de danske grænser og derved blive et af de væksteventyr, vi i Danmark så gerne vil have flere af.
Derfor søgte de efter finansiering i banken, men fik ikke de vilkår, de ønskede.
I stedet for lykkes det med platformen Flexfunding for Agera at låne halvanden million kroner fra danske private.
Som Flexfundings platform fungerer, så bestemmer markedet, hvad renten er for Agera. Du bestemmer som privatperson hvilken rente du vil have for at låne dine penge ud. Agera bliver måske tilbudt 3 millioner kroner i investering. Så får selskabet den halvanden million de kan til de mindste renter. En effektiv markedsplads.
Alternativ til forbrugslån
Flexfunding for virksomheder er derved et effektivt alternativet ikke alene til bankfinansiering og investering, men også til kortfristede lån – de såkaldte forbrugslån og kviklån.
Du kan låne 50-100.000 kroner ved hjælp af kortfristede lån. Men vilkårene er stramme med høje renter og korte frister for tilbagebetaling.
Med tiden er det sandsynligt, de danske banker øger tempoet og rent faktisk begynder at låne penge ud igen. Men indtil da er de danske virksomheder nødt til at finde de alternative veje til finansiering, der kan bane vejen til vækst.