Det rigtige indtryk betyder mere end du tror

Når man har en virksomhed, vil man gerne tages seriøst og have at ens kunder får det bedste indtryk. Hvis man tager imod sine klienter i et snuske hjemmekontor, giver det ikke ligefrem et godt førstehåndsindtryk og dermed kan man skade sin forretning.

Det indtryk som kunden får, når han eller hun ser dit firma hænger ved og derfor er det vigtigt, at man slår sig fast som en seriøs virksomhed med det samme. Dette gør man blandt andet ved at have fuldt styr på det visuelle.

 

Facaden har betydning

Det lyder måske ganske overfladisk, men man kan ikke se bort fra at facaden har noget at skulle have sagt. Det er fordi at man forbinder kontrol og overskud, med ting der ser godt ud. Så hvis man har en flot indgang og pæne omgivelser, vil der straks give en fornemmelse af professionalitet og kontrol.

Hvis man derimod har beskidte ruder, flise der er dækket af alger og langt græs, så giver det indtrykket af sjusk og ligegyldighed. Dette skal man for alt i verden undgå da det er med til at skræmme kunderne væk, eller i det mindste plante negative tanker i deres hoved.

Sørg for at hyre en vinduespudser, der jævnligt sørger for at vinduerne er skinnende rene. Er fliserne medtagede og dækket af alger, så sørg for at få det ordnet med noget algebehandling. Der er mange, der specialiserer sig i rensning af fliser og algebehandling generelt, så der er ingen undskyldning. Græsset skal slås mindst en gang om ugen, og hvis det ikke er muligt, så invester det, som det koster og køb en robotgræsslåmaskine. Så er det problem løst for altid, og du vil ikke skulle tænke på dette problem fremover.

 

Bag facaden

Det er dog ikke kun det ydre, der har en betydning. Har man en virksomhed med mange ansatte, så kan det godt betale sig, at have et ordentligt kontormiljø, hvor der er orden og styr på tingene. Det vil ligesom med det ydre give et indtryk af professionalitet og overskud. Men vær forsigtigt med at det ikke tager overhånd. Der er nogle firmaer, der gå så meget op i at lave en facade, at det går ud over medarbejdernes velbefindende. Eksempelvis kan smarte borde være nok så finde, men kan de ikke hæves og sænkes, kan det skabe problemer og smerter hos medarbejderne. Sådanne overvejelser er derfor vigtige at inddrage, når man går op i det æstetiske.

Medarbejderne tilbringer mange timer af deres dag på kontoret, så det hjælper ikke noget at forbyde en hver form for hjemlighed og hygge. Men alting med måde.

Det hjælper bare ikke, at man har en politik om, at der skal være ryddelige skriveborde, hvis ens arbejde kræver, at man har gange i mange notater og arbejdsopgaver på én gang. Så sørg for at der er pænt og professionelt på kontoret men husk samtidigt at sørge for, at dine medarbejdere har mulighed for at passe deres job optimalt. Der er en meget fin balance mellem disse to, som ikke alle får opnået bedst muligt. Og det er ingen hemmelighed, at glade medarbejdere er de bedste medarbejdere!

At give et godt førstehåndsindtryk overfor kunderne er altså ekstremt essentielt, for ikke at skabe negative tanker hos kunden fra første øjeblik. Det er noget, som mange nedprioriterer og glemmer vigtigheden af, men ikke desto mindre er det noget, som flere virksomheder bør have in mente.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *